Beginnen is het werk

Hoe een Twitterdiscussie uitliep op iets verduiveld inhoudelijks. Ik vind: organisaties gaan sociale media goed gebruiken als ze zin hebben om te experimenteren – kort door de bocht: eerst doen dan denken. Erkend 2.0-wizzard Theo Meereboer ziet wel: het is een kwestie van leren. Maar een organisatie moet volgens hem toch vooral een sociale mediastrategie maken. Wat dit betreft liggen onze meningen niet ver uiteen denk ik. Een bedrijf kan ook een strategie bedenken waarin het vaststelt hoe het gaat leren van de experimenten met sociale media.

Maarrrr. Over 1 ding zijn we het niet eens, en nog wel een fundamenteel ding. Theo gebruikt de tuin-metafoor graag.

“Wie wil leren tuinieren, komt maar tot een geringe bekwaamheid als er lukraak wat plantjes en zaadjes en een klein lapje grond geboden worden. Het is toch wel van belang te weten wat je op welk moment plant of zaait, of dat veel of weinig water nodig heeft, zon of schaduw, wat wel en wat niet naast elkaar kan. Wil je dat proefondervindelijk leren, duurt het heel veel langer voor je groene vingers hebt, laat staan een aannemelijke opbrengst.”

Het grote verschil tussen het succesvol zaaien van komkommers en afrikaantjes en het effectief seeden van een tof filmpje is dat over het eerste überhaupt gecanoniseerde kennis bestaat en over het tweede vrijwel niet. No offense – maar zelfs Meereboer is een beginneling.

Voor een bedaagde, middelgrote tot grote, onzekere onderneming, universiteit, kunstinstelling is het volgens mij schadelijk om zekerheid over input en output te suggereren. Kleine, ongerichte, lefvolle acties zonder heldere doelstelling, maar wel uitgevoerd met ogen op steeltjes zijn dat niet. Sterker nog: die dragen bij aan werkplezier en professionele ontwikkeling bij de betreffende communicatiemensen en de juiste digital credibility.

Een goed begin is niet het halve werk. Beginnen is het werk.

Gevalletje effectual reasoning vs. causal reasoning, schat ik. Waarover binnenkort meer.

 

Advertentie

2 gedachtes over “Beginnen is het werk

  1. @ Patrick: voor alle duidelijkheid wil ik benadrukken dat ik het niet heb over seeden van een filmpje o.i.d. nog over zekerheid over input of output in de zin van effectmeting (waar overigens wel een en ander over te vinden is) . Ik heb het eerder over een bedrijfscultuur en hoe een organisatie beleid kan maken van een netwerkgerichte manier van werken. In dat beleid dient, naast missie en visie ook een uitgewerkte notie over de relaties die ene bedrijf aangaat opgenomen te zijn.

    Misschien wil je graag polemiseren, en en-passant iets anders kwijt, maar ik denk dat we het voor wat betreft attitude toch wel eens zijn. Wellicht dat ik daarbij ervaringen rijker ben dan jij als het om sociale media en netwerken gaat. Vandaar dat ik iets minder lyrisch klink over “ongerichte ogen op steeltjes”.
    Je mag me graag uitleggen waarom en op welk vlak je me – zonder offense – een beginneling noemt. Je kunt best gelijk hebben, maar ik kan je dat pas geven nadat je het me hebt uitgelegd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s