Eerst doen dan denken

Discussiëren op Twitter, gisteren had ik mijn vuurdoop. Het werkt niet echt, voor mij. Ligt aan die 140 tekens, denk ik. Het was met Theo Meereboer, oud collega & begenadigd twitteraar, over dit stukje in Marketingfacts. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel bedrijven geen strategie voor social media hebben. Theo’s punt: bedrijven doen maar wat en dat is niet goed.

Ik geloof juist erg in ‘maar wat doen’, vooral als het om sociale media gaat. Een van de eigenschappen van sociale media is namelijk dat uitleg ervan je niet beter doet begrijpen hoe het werkt. Ga meedoen, ga zelf Twitteren, Facebooken, Linkedinnen en je ontdekt het. Zie mijn stijle leercurve mbt Twitterdiscussieren. Dat geldt voor jou en mij, maar dat geldt ook voor organisaties. ‘Strategie’ veronderstelt overzicht en inzicht in de effecten van middelen en helderheid over doelen. De grap is dat alle drie, overzicht, inzicht en helderheid pas ontstaan als je je er in gestort hebt, in die grote blurry, hyperactieve kluwen aan berichten en kanalen. Eerst doen, dan denken.

Of je dan nog een adviseur nodig hebt en wat die dan moet bieden? Ik zal het eens aan mijn klanten vragen.

 

(Dit stukje telde 1.177 tekens)

Advertentie

3 gedachtes over “Eerst doen dan denken

  1. Dat is een goeie gedachte Patrick, om de twitter-discussie hier voort te zetten. Er lijken u twee bewegingen te zijn, de één die zegt dat je wel een strategie moet hanteren en de ander die zegt dat je vooral moet experimenteren. Ik denk dat we eerst zouden moeten veststellen wat we onder een strategie verstaan. Is dat een stramien c.q. stappenplan, waarin de leiding van een organisatie/ het management bepaalt wat er gebeurt en pas aan de slag gaat als alles dichtgetimmerd is? Of is die strategie vooral het besluit (van de hele organisatie) om met z’n allen aan de slag te gaan met sociale media, omdat je als organisatie anders wilt communiceren, je werkprocessen anders wilt invullen, een andere verstandhouding met de rest van de samenleving wenst en bereid bent al lerende dit eigen te maken? In de manier waarop ik het verwoord, kun je al wel mijn mening horen, denk ik.

    Ik heb dat met nog een stel toeters en bellen geprobeerd te verwoorden op mijn weblog (http://commidea.nl/blog/?p=6440) en post daarover al geruime tijd op Erfgoed 2.0 (bijvoorbeeld http://erfgoed20.wordpress.com/2010/12/15/welke-relatie-wilt-u/).
    Wat ik heb gemerkt, onder andere in de erfgoedsector, is dat trainingen als ’23 dingen voor musea/archieven/bibliotheken’ een aantal mensen binnen een organisatie wel laat kennismaken met sociale media, maar dat daar nauwelijks een idee achter zit. Er worden weinig verbindingen tussen de diverse sociale media gelegd, waardoor het netwerk-effect achterwege blijft, er hangt een enorme wolk van vrijblijvendheid omheen en er ontstaan vaak eilandjes waarop de afzonderlijke medewerkers zich een poosje terugtrekken. Na verloop van tijd blijken de meeste initiatieven dood te bloeden en haken de aanvankelijke pioniers af. ‘Ik heb het gedaan en het werkt niet, ik hou ermee op.’ Om vervolgens over te gaan tot de (oude) orde van de dag. Einde oefening.

    Het wordt ook te vaak gebruikt door het management om de schijn te wekken met innovatie bezig te zijn, terwijl het niet daadwerkelijk beleden wordt. ‘Ga je gang, ga maar lekker experimenteren.’ (maar val me er verder niet mee lastig). Vaak ook botst het met het communicatiebeleid van een organisatie, terwijl je juist dat communicatiebeleid op de schop zou willen nemen, inclusief de bedrijfscultuur. Goed, misschien moet ik het dan geen strategie noemen, maar beleid.

    Wie wil leren tuinieren, komt maar tot een geringe bekwaamheid als er lukraak wat plantjes en zaadjes en een klein lapje grond geboden worden. Het is toch wel van belang te weten wat je op welk moment plant of zaait, of dat veel of weinig water nodig heeft, zon of schaduw, wat wel en wat niet naast elkaar kan. Wil je dat proefondervindelijk leren, duurt het heel veel langer voor je groene vingers hebt, laat staan een aannemelijke opbrengst. Daardoor zullen velen voortijdig afhaken. Is dat erg? Niet voor een persoon, wel voor een organisatie. Ik pleit dus, als het om sociale media gaat, voor tuinieren met beleid. Het is misschien wat ik horen wil, maar mijn klanten geven aan dat ze heel graag advies willen, omdat ze daardoor sneller en effectiever leren en zo de gewenste verandering kunnen bewerkstelligen.

    Nou jij weer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s